Syd- og Vestsjællands Vagtsamarbejde
Vagtsamarbejde mellem selvstændige Dyreklinikker og Dyrehospitaler
Vagtsamarbejdende dyrlæger på Syd- og Vestsjælland
Der er behov for dyrlægehjælp døgnet rundt – året rundt.
Den enkelte dyrlægepraksis kan ikke stå til rådighed 24 timer i døgnet. Derfor samarbejder en række dyreklinikker/-hospitaler, så det via en vagtordning altid er muligt at få dyrlægehjælp døgnet rundt. Denne vagtordning tilbyder hjælp til akut syge eller tilskadekomne hunde, katte, fugle og andre mindre kæledyr.
HVOR - Vagtsamarbejdet omfatter dyrlægepraksis på Syd- og Vestsjælland.
HVAD TILBYDER VI - Alle klinikker og hospitaler i vagtordningen er udrustet med moderne udstyr til førstehjælp, genoplivning, narkose og kirurgi. Vagtordningen er en tilkaldevagt dvs. vagthavende dyrlæge passer vagt fra hjemmet og er ikke nødvendigvis på klinikken når der ringes.
HVEM KAN HENVENDE SIG - Alle dyreejere med et akut problem kan henvende sig til vagten. Husk altid først at lave en telefonisk aftale!
HVORDAN GØR MAN - Man ringer til sin sædvanlig dyrlæge, og herfra vil en telefonsvarer informere om, hvilken dyrlægepraksis der har vagt. Herefter kontakter man den vagthavende dyrlæge telefonisk, og aftaler eventuelt et besøg.
KØR ALDRIG TIL KLINIKKEN UDEN AT RINGE FØRST!
VAGTBESØG I TIDSRUMMET KL. 21 TIL KL. 08
De fleste vagtbesøg finder sted i tidsrummet fra kl. 17 til kl. 21 på hverdage og kl. 08 til kl. 21 i weekender. Vi har derfor samlet kræfterne i disse tidsrum for at sikre at en lokal praksis er på vagt. For at sikre at der er den bedst mulige ekspertise til rådighed om natten, har vi valgt at lave et samarbejde med flere større dyrehospitaler på Sjælland i tidsrummet kl. 21-08 samt på helligdage.
Du finder numrene sammen med de øvrige telefonnumre under fanen Dyrlæger,
PRAKTISKE OPLYSNINGER
- En konsultation uden for normal arbejdstid tillægges 150%
Operationshonorar samt øvrige ydelser tillægges 100%.
Derudover skal der betales for medicin, engangsartikler og forbindsstoffer.
- Da den vagthavende dyrlæge ofte ikke kender klienten i forvejen, skal betalingen ske kontant, med betalingskort eller mange steder Mobile Pay.
Indlægges patienten til videre behandling, kan der opkræves et depositum.
- Vær opmærksom på at vagthavende dyrlæge kan have mange opgaver på en aften/weekend, og derfor ikke står til konstant rådighed. Det er derfor VIGTIGT at man overholder de aftaler der er lavet med vagthavende i telefonen.
Har man truffet en aftale, som man alligevel ikke ønsker at benytte, eller bliver man forsinket, bedes man straks ringe og advisere dyrlægen.
- Da dyrlægen ofte har travlt, er der som regel ikke tid til at undersøge andre problemer end det akut opståede, ligesom dyrlægen heller ikke har mulighed for at samtale så meget som ved et normalt dyrlægebesøg.
- Dyreejere der normalt bruger en af de tilsluttede dyrlæger, kan ringe og rådføre sig med vagthavende.
Man bør dog overveje, at ikke alle spørgsmål kræver svar midt i vagten, men kan vente til almindelig åbningstid.
Vi håber, at denne beskrivelse giver tilstrækkelig information om vagtsamarbejdet i vores område. Er der spørgsmål, er man altid velkommen til at ringe til os.